Formel 1-stall

Vi har tidigare skrivit om både biltävlingar och olika bilmärken som vi har en förkärlek till, några av dessa har dessutom stall i Formel 1. Så då tänkte vi att då passar vi på att skriva lite om Formel 1-stall!För att undvika att vi upprepar oss så skippar vi att prata om Ferraris Formel 1-stall eftersom vi redan har haft dem uppe på tapeten i artikeln om bilmärket Ferrari. Vi har istället valt två stall som kan ses som varandras motsatser. Superstallet Mercedes och ett av de sämsta stallen i Formel 1-historien, Caterham.Lewis Hamilton

Mercedes

Först så kan vi inleda med ett exempel för att tydligt visa på hur stor skillnaden är mellan dessa stall egentligen är. Det var på en bettingsajt som vi inför den säsong som nu börjar lida mot sitt slut, som vi läste att oddsen på att Mercedes skulle ta hem konstruktörsmästerskapen, det låg kring 5 gånger pengarna i odds. Man var näst-favoriter efter Red Bull Racing. Skillnaden var då slående när man istället tittade på Caterham där oddsen var så höga de kunde bli, nämligen 1000 gånger pengarna. Dom var helt enkelt utdömda på förhand.För Mercedes Formel 1-stall så är det Nico Rosberg och Lewis Hamilton som sitter bakom spakarna i deras två bilar. Båda förarna har sedan tidigare varit etablerade förare i Formel 1, men det var till denna säsong som de båda på riktigt kom att slå igenom och bli de två bästa förarna. Detta förstås med hjälp det enorma team av mekaniker, designers och allt som tillhör ett Formel 1-team. Med några lopp som återstår så är det dessa båda som ligger etta och tvåa. Konstruktörsmästerskapen är för längesedan avgjord.Caterham

Caterham

Att Caterham var utdömda på förhand berodde på många faktorer, men inte minst på att stallet aldrig någonsin ens tagit poäng i någon tävling. Trots att teamet består av över 300 anställda så är detta inte i närheten av de resurser man har i Mercedesstallet. Därmed så har man förstås även en mycket lägre budget och det är egentligen inte alls konstigt att framgångarna uteblir. Någon beskrev skillnaden mellan Caterham och toppstallen som om de skulle köra med en vanlig bil och toppstallen med supertrimmade och turboladdade motorer.Att Caterham ens är intressant att nämna beror förstås på att vi har en svensk i Marcus Ericsson som stallets förstaförare. Det är den förste svensk på över 20 år att köra i Formel 1. Men han har som sagt inte riktigt haft de rätta förutsättningarna för att lyckas riktigt bra, men ska man tro experterna så är det svårt att göra så väldigt mycket bättre resultat med den bilen han har till förfogande.